Woontorens. ‘Het beheersen van het afzetrisico.’

  • Author:
  • Year: 2011 en eerder

In de afgelopen tien jaar is er op wereldschaal een ‘explosie’ te zien geweest van het aantal gerealiseerde woontorens. In Nederland is deze ontwikkeling ook duidelijk zichtbaar. Er zijn meer en hogere woontorens gerealiseerd dan in alle jaren daarvoor. Hierdoor kan het beeld ontstaan dat woontorens een makkelijke sleutel tot succes zijn voor ontwikkelaars, beleggers, particuliere kopers en gemeenten. Niets is echter minder waar. Meerdere gerealiseerde woontorens kampen met een aanzienlijke leegstand bij oplevering en zelfs in de jaren daarna. Alle betrokken partijen ondervinden hiervan nadeel. Bovendien hebben woontorens door hun omvang en hoogte een grote impact op de omgeving en dat bovendien voor een zeer lange periode. Door de kredietcrisis is het maken van mooie en spraakmakende woontorens, waarmee men zich kan profileren als een succesvolle vastgoedpartij, niet langer voldoende. Bij toekomstige woontorens zal de focus liggen op risicoreductie en het behalen van het beoogde rendement. Door woontorens te ontwikkelen met een optimale marketingmix (product, prijs, promotie en plaats) wordt het afzetrisico aanzienlijk verkleind en meer zekerheid verkregen op het behalen van het beoogde rendement. De basis voor de toekomstige vraag naar woontorens is gelegen in een verdere verstedelijking (verdichting) van de Randstad. Tevens spelen gezinsverdunning en een steeds groter gewenst woonoppervlak een belangrijke rol. In dit rapport wordt een beslissingondersteunend instrument ontworpen, waarmee de ontwikkelaar de marketingmix van een nieuw te ontwikkelen woontoren optimaal kan samenstellen, waardoor het afzetrisico beter beheersbaar wordt.