Volg de consument. ‘Een onderzoek naar klantgericht stedelijk ontwikkelen’

  • Author:
  • Year: 2011 en eerder

De Nederlandse woningmarkt is in de 21e eeuw definitief van een traditionele aanbodgestuurde markt veranderd in een klantgerichte markt waarin de macht bij de consument ligt. Dat de woningmarkt zich te lang heeft laten leiden door de aanbodgedreven markt is met de huidige padstelling en de crisis in sneltreinvaart duidelijk geworden. Onder druk van het woningtekort is deze situatie lange tijd verbloemd, zodat nu pas duidelijk is geworden dat er een mismatch is tussen vraag en aanbod. De woningmarkt is hierdoor op een keerpunt komen te staan, waarbij afscheid wordt genomen van ‘ontwikkelen in de wei’ en een reactieve houding. Complexe stedelijke projecten zullen de core-business gaan vormen met een proactieve manier van ontwikkelen en een focus op waardecreatie en psychologische behoeften. De ontwikkelaar dient zijn werkwijze hierop aan te passen. In dit onderzoek wordt een klantgerichte methode gevormd die in projecten op stedelijke woonlocaties waarde voor de eindgebruiker kan creëren, zodat de eindgebruiker centraal komt te staan en de ontwikkelaar tegelijkertijd zijn afzetrisico kan verlagen, doorlooptijd kan verkorten en opbrengsten en continuïteit kan verhogen.