Vastgoedmanagement & Service-marketing. Kwaliteitsbeleving van de huurder als uitgangspunt bij klantgericht beheer van kantoorhuisvesting.

  • Author:
  • Year: 2011 en eerder

De leegstand van kantoren vereist een ander aanpak van de aanbieders van kantoorgebouwen. Het aanbod van gebouw en dienstverlening zou moeten worden afgestemd op de behoefte van de huurders. Vastgoedmanagement-organisaties zouden een bijdrage kunnen leveren aan deze afstemming tijdens de gebruiksfase van het gebouw. De dienstverlening die de vastgoedmanagement-organisatie aan de huurder levert, kan op de behoefte van de huurder worden afgestemd. In dit onderzoek is gekozen voor een toepassing van de service-marketing of marketing van diensten. In deze benadering is de kwaliteitsbeleving van de klant, de huurder, het uitgangspunt van handelen in het dienstverleningsproces. Na een verkenning van het vastgoedmanagement en de marketing theorie is een model opgezet waarmee sturing zou kunnen worden gegeven aan het verbeteren van de kwaliteit van de dienstverlening. Een onderdeel van dat model is geoperationaliseerd in een vragenlijst. Met deze vragenlijst wordt beoogd meer inzicht te verkrijgen in de kwaliteitsbeleving van de huurder en in de kwaliteit van de dienstverlening.