Ontwerp uw eigen winkelcentrum

  • Author:
  • Year: 2011 en eerder

De nieuwbouw en de herontwikkeling van winkelcentra zal zo veel mogelijk moeten aansluiten op de wens van de consument. Dit wordt mogelijk wanneer de voorkeuren van de consumenten in beeld worden gebracht en kunnen worden geïmplementeerd in de ontwikkelingsplannen. Financieel gezien heeft de consument – indirect – invloed op de huuropbrengsten (direct rendement) en de waarde van het vastgoed (indirect rendement). In de praktijk wordt er echter weinig rekening gehouden met de voorkeuren van deze gebruikersgroep. Naast de consumenten, blijkt ook dat de retailers onvoldoende betrokken worden bij het (her)ontwikkelingsproces van winkelcentra. Dit is merkwaardig, aangezien de retailers degenen zijn die de huur betalen, en dus de inkomsten voor de eigenaar genereren. Daarnaast heeft de retailer zonder de consument geen inkomsten, waardoor de eigenaar geen huur kan ontvangen van de huurders. Vandaar dat het van belang is om de voorkeuren van zowel retailers als consumenten ten aanzien van de branchering en positionering van winkels binnen een winkelcentrum in kaart te brengen. Momenteel wordt er bij de (her)ontwikkeling van winkelgebieden vooral gebruik gemaakt van een Distributie Planologisch Onderzoek (DPO). Daarnaast kan door middel van ondernemersonderzoek inzicht verkregen worden in de toekomstverwachtingen en het functioneren van winkels. Op basis hiervan wordt in de praktijk een inschatting gemaakt van de gewenste toekomstige situatie van een winkelcentrum. Als vervolgens beslissingen genomen moeten worden omtrent de keuze van winkels en de positionering daarvan in het winkelcentrum, worden deze gebaseerd op onderhandelingen en enkele vuistregels. Dit terwijl de onderbouwing van deze vuistregels beperkt is. Dit leidt tot de volgende probleemstelling: Wat zijn de voorkeuren van consumenten en retailers omtrent de branchering en positionering van winkels in wijkwinkelcentra en hoe kunnen deze worden gemeten met behulp van een interactieve, digitale dataverzamelingsmethode?