De veranderende vraag naar winkelvastgoed onder invloed van online winkelen. ‘Een onderzoek naar de toekomststrategien van (r)etailers’

  • Author:
  • Year: 2011 en eerder

De laatste jaren heeft de markt voor online winkelen een enorme groei doorgemaakt. In de periode van 2000 tot 2008 groeide de online productbestedingen in Nederland per jaar met gemiddeld 35 procent. Inmiddels zijn de bestedingen goed voor 2218 miljoen euro. Dat is 4,6% van de totale non-food detailhandelbestedingen. Het online winkelkanaal sluit goed aan bij de wensen van de consument. Deze heeft de behoefte om zijn tijd efficiĆ«nt in te delen en geld en moeite te besparen. Het is echter de vraag op welke manier internet zich als winkelkanaal verder gaat ontwikkelen. De ontwikkeling van internet als winkelkanaal kan gevolgen hebben voor de vraag naar winkelvastgoed. Zo kan de vraag naar winkelvloeroppervlak bijvoorbeeld veranderen als gevolg van internet, maar ook de veranderingen in het huurprijsniveau zijn denkbaar. In deze scriptie staat de volgende vraag centraal: ‘Hoe zetten retailers het internet in als winkelkanaal en welke gevolgen heeft dit voor de vraag naar winkelvastgoed in de toekomst?’