Additionele dienstverlening bij woningverhuur in het duurdere segment.

  • Author:
  • Year: 2011 en eerder

Van huurwoning naar woongenot; de sleutel voor succes voor woningverhuurders in de (zeer) nabije toekomst? Woongenot is het totaal van woning, woonomgeving en bijbehorende dienstverlening. Woongenot moet voorzien in benefits voor de huurder. De rol daarbij van dienstverlening, in het bijzonder additionele dienstverlening, staat in het rapport centraal. In dit onderzoek wordt vanuit marketing-oogpunt een visie gelanceerd die aangeeft hoe een woningverhuurder opererend in het duurdere segment, additionele dienstverlening kan aanwenden als middel om concurrentie voordeel te behalen. Geredeneerd vanuit behoeften van huurders wordt in de diagnosefase de vraag naar additionele diensten bepaald en vervolgens gematched aan het huidige aanbod. Door de diensten aan te passen aan de doelgroep, kan een gedifferentieerd assortiment worden gecreeerd waaruit huishoudens zoveel mogelijk naar eigen keuze een pakket op maat kunnen samenstellen. Daarbij zullen corporate randvoorwaarden ervoor moeten zorgen dat de verschillende additionele diensten onder de vlag van de verhuurder kunnen worden verkocht. Er zal voor ieder afzonderlijk woongebouw in kaart moeten worden gebracht welke mogelijkheden of beperkingen er zijn om additionele diensten aan te kunnen bieden aan de bewoners. In de implementatiefase is een belangrijke rol weggelegd voor de property-managers, omdat op gebouwniveau bepaald moet worden of en hoe de dienstverlening plaats kan vinden.